fredag 29 juli 2011

Funderingar!!!

God morgon på er!!!

Ja jag sitter här och har redan varit upp sen halv sex i morse och
är trött.Jag är så där halft irriterad på min gnälliga tvååring för att hon valde att vakna halv sex
och irriterad på min man som kan sova genom en
orkan och därav inte vaknar när dottern gör det
men så kan det vara i bland , man kan inte vara nöjd jämt;)
Jag har så många tankar som går i mitt huvud.
Jag är så tacksam för jag har en så underbar sambo,
visst bråkar vi och visst har han en del mindre tilltalade ovanor som jag stör mig på
men det har han säker på mig oxå...... vi är inte felfria.

Vi delar en helt underbar och fantastisk liten tjej som jag är så stolt över:)
Jag är vet att jag kan vara jäkligt sträng i vissa lägen mot henne men det är ju min uppgift att förbereda henne på ett liv ute i världen och enligt mig så kan man försöka att
ha en del regler och disciplin OCH få vara barn samtidigt.
Jag har absolut inte varit bortskämd som barn och det vet jag att många av mina närmaste kan intyga.
Jag började tjäna egna pengar redan som 11 åring med att sälja saker för världsnatur fonden, jag började sommarjobba "på riktigt" som 13 åring och när jag var 17 år så flyttade jag hemifrån och började jobba direkt efter gymnasiet.Jag har inte fått allt jag pekat på och åkt till en massa platsen men jag har ALLTID haft Människor som älskar mig.

Jag kan inte förstå dom föräldrar som sopar banan framför sina barns fötter hela tiden, barn som aldrig får en konsekvens efter dåligt uppförande, som inte får lära sig att man kan inte få allt man vill för det kostar pengar och pengar är inget som växer på träd utan dom tjänar man av hårt arbete(om man inte är bortskämd vuxen som fortfarande får vad man vill av sina föräldrar)

Hur ska barnen lära sig att klara sig när dom blir så gamla och ska börja skolan och inte "kan" ta på sig själv för mamma alltid har gjort det, eller att aldrig får en konsekvens som utegångs förbud eller tv-spelsförbud eller leksaker borttagna när jag har gjort något fel.
Jag kan tycka att det är viktigt att vara pedagogisk men att det inte funkar i alla lägen.
I bland måste man visa att det är allvar att man blir arg.
Jag tror det är nyttigt för barnen oxå... hela välden är inte pedagogisk och glad alltid.

Min dotter kommer veta att hon är älskad och kommer bli bortskämd på "rätt" sätt
utan en massa materiella ting för att få hennes kärlek.

Ja tack om du har orkat läsa mina funderingar ända hit...
Blev lite lång inlägg men jag har ju massor som bubblar i huvudet,
som inte är pysselrelaterat.
Kram



2 kommentarer:

  1. Hej! Skönt att skriva av sig ibland.......Jag har ett "resultat" d.v.s. min dotter är snart 20 och har fått leva ungefär som beskriver och idag är en ödmjuk,empatisk,ansvarstagande 19-åring som festar och lever livet,arbetar och har framtidsplaner. Hade jag rättat mig efter andras synpunkter hade hon inte varit den flickan idag. En period i högstadiet var hon väldigt stökig och "jobbig" men jag höll fast vid mitt "koncept" och det är både honoch jag glada för idag.
    Så följ din magkänsla.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Ja dom vise säger ju att man ska ta till sig dom råd man tycker passa in på sig själv och det man själv tror på..:) ska försöka göra det.
    Förstod inte riktigt vilket jag beskrev som stämde på din dotter,Min uppväxt eller det jag inte förstår andra föräldrar gör;)
    Har det varit det sistnämda så är hon nog en ovanlig pärla;)
    Man ser ju så många osjälvständiga och rent utsagt otacksamma skitungar så man blir mörkrädd nu förtiden så jag hoppas att jag gör något rätt;)

    SvaraRadera